Od 1 stycznia 2017 r. wycinka drzew i krzewów na nowych zasadach
2017-01-11
Od 1 stycznia 2017 r. wycinka drzew i krzewów na nowych zasadach
1. Cele ustawy
Nowela ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody dnia 16 kwietnia 2004 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 1651 ze zm.) oraz ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz.U. z 2015 poz. 2100) przyjęta została przez Sejm RP w dniu 16 grudnia 2016 r. Projekt ustawy wpłynął do Sejmu 7 grudnia. Pierwsze czytanie odbyło się na posiedzeniu sejmowej Komisji Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa 14 grudnia. Dzień później odbyło się II czytanie ma posiedzeniu plenarnym Sejmu, a 16 grudnia ustawa została przegłosowana. Następnie Senat poparł nowelizację upraszczającą regulacje dotyczące wycinki drzew i krzewów. Kancelaria Prezydenta poinformowała, że Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach.
Wprowadzone zmiany mają ułatwić procedurę związaną z występowaniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów, zwiększyć uprawnienia właścicieli nieruchomości w stosunku do zieleni na prywatnym gruncie oraz wyposażyć jednostki samorządu terytorialnego w kompetencje dające możliwość kształtowania poziomu ochrony przyrody do lokalnych potrzeb. Projekt ustawy przygotowany przez resort środowiska został zgłoszony jako poselski, nie wymagał konieczności przeprowadzenia konsultacji społecznych. Do projektu ustawy zgłoszono dwie poprawki mniejszości, które zostały odrzucone. Za ustawą opowiedzieli się wszyscy posłowie uczestniczący w głosowaniu - 236 osób. Zdaniem autorów tej noweli obowiązująca dotychczas ustawa o ochronie przyrody stanowi nadmierną i nieuzasadnioną ingerencję w możliwość wykonywania prawa własności nieruchomości oraz fakt, iż procedura niepotrzebnie obciąża więc zarówno właścicieli nieruchomości, jak i organy administracji. Nowe regulacje są niezbędne i długo oczekiwane przez społeczeństwo głównie w kwestii dotyczącej naliczania wysokich kar za usuwanie drzew z prywatnych posesji bez wymaganego zezwolenia. Posłowie zwrócili uwagę, że obecne przepisy często utrudniają przywrócenie gruntów do użytku rolnego. Rolnicy nierzadko rezygnowali z wznowienia uprawy, przez ogromne koszty oczyszczenia terenów uprawnych z drzew i krzewów. Ustawa nie wywołuje skutków dla budżetu państwa ani dla jednostek samorządu terytorialnego.
2. Szerokie uprawnienia rady gminy:
- rozszerzenie katalogu wyłączeń obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu oraz ustanowieniu kompetencji rady gminy do dalszego rozszerzania tego katalogu w drodze aktów prawa miejscowego np. uchwały (zmiana art. 83 f ustawy o ochronie przyrody);
- przyznanie radzie gminy kompetencji do określania, w drodze aktów prawa miejscowego, wysokości stawek opłat za usunięcie drzewa lub krzewu oraz obniżeniu maksymalnej wysokości tych stawek (zmiany art. 85 ustawy o ochronie przyrody);
- rozszerzeniu katalogu wyłączeń obowiązku uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu oraz ustanowieniu kompetencji rady gminy do dalszego rozszerzania tego katalogu w drodze aktów prawa miejscowego (zmiana art. 86 ustawy o ochronie przyrody);
- określeniu sposób ustalania administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie lub zniszczenie drzewa lub krzewu w przypadku, gdy jego usunięcie jest zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty (zmiana art. 89 ustawy o ochronie przyrody).
Rada gminy będzie mogła swobodnie kształtować politykę związaną z wycinką drzew i krzewów na danym terenie.
3. Wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów (przepisów art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody) nie stosuje się do:
1) krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
2) krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
3) drzew, których obwód pnia na wysokości 130 cm nie przekracza:
a) 100 cm - w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
b) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew;
3a) drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
3b) drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
4) drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
5) drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
6) drzew lub krzewów usuwanych w związku z funkcjonowaniem ogrodów botanicznych lub zoologicznych;
7) drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu z obszarów położonych między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym lub naturalnym wysokim brzegiem, w który wbudowano trasę wału przeciwpowodziowego, z wału przeciwpowodziowego i terenu w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału;
8) drzew lub krzewów, które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także utrudniają eksploatację urządzeń kolejowych albo powodują tworzenie na torowiskach zasp śnieżnych, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
9) drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
10) drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu ze względu na potrzeby związane z utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych szczegółowych;
11) drzew lub krzewów usuwanych z obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody nieobjętego ochroną krajobrazową;
12) drzew lub krzewów usuwanych w ramach zadań wynikających z planu ochrony lub zadań ochronnych parku narodowego lub rezerwatu przyrody, planu ochrony parku krajobrazowego, albo planu zadań ochronnych lub planu ochrony dla obszaru Natura 2000;
13) prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
14) drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty usuwanych przez:
a) jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu,
b) inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot;
15) drzew lub krzewów należących do gatunków obcych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 2f.
Najważniejsza zmiana dotyczy zwolnienia z konieczności uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 83 f ust. 3a).
Ponadto uzyskanie zezwolenia nie jest wymagane na wycinkę drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego (art. 83 f ust. 3b).
W pozostałych przypadkach nadal obowiązuje konieczność złożenia stosownego wniosku w celu uzyskania zezwolenia na wycinkę drzew lub krzewów.
4. Przypadki, w których należy zgłosić usunięcie drzew lub krzewów:
Uzyskanie zezwolenia jest konieczne w odniesieniu do drzew których obwód (mierzony na wysokości 130 cm) przekroczy:
a) 100 cm - w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
b) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Ponadto zmiany dotyczące wycinki drzew oraz krzewów, nie zwolnią z obowiązku uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na modyfikację w obszarze zieleni zabytkowej - poinformowało w swoim komunikacie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Również na drzewa lub krzewy rosnące na terenie stanowiącym własność gminy konieczne będzie wystąpienie ze stosownym wnioskiem do starosty w celu uzyskania zezwolenia. O zgodę wystąpić trzeba w każdym przypadku wycinki drzew i krzewów związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej.
5. Drzewa rosnące w pasie drogowym drogi publicznej
Zmiana ustawy zlikwidowała dotychczasowy obowiązek uzgodnienia decyzji w sprawie zezwolenia na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska (uchylony art. 83 a ustawy o ochronie przyrody). Dotychczas zezwolenie na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, wydawało się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska (art. 83 a ust. 2 ustawy o ochronie przyrody).
6. Postępowanie w przypadku konieczności usunięcia drzew
W celu uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu należy wystąpić z wnioskiem do Urzędu Miejskiego w Tyczynie. Wniosek powinien zawierać: imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, nazwę gatunku drzewa lub krzewu, obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm lub powierzchnię krzewów do usunięcia, miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Do wniosku należy dołączyć rysunek lub mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości, projekt planu:
a) nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska lub
b) przesadzenia drzewa lub krzewu
- jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
10) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie.
7. Opłaty za usunięcie drzew
Nowela przewiduje również, że to rady gmin będą ustalały w uchwale, a nie minister środowiska w rozporządzeniu, stawki opłat za wycinkę dla przedsiębiorców. Mają je zróżnicować ze względu na rodzaj lub gatunek drzew (krzewów) oraz obwód pnia drzewa lub powierzchnię krzewów (rosnących w skupisku). Nowe przepisy umożliwią też gminom określanie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów. Nie będą one mogły przekroczyć 500 zł dla drzew oraz 200 zł dla krzewów. Przy ustalaniu opłaty ma nie być też brany pod uwagę współczynnik lokalizacji.
8. Niższe kary za nielegalną wycinkę
Obniżenie opłat za wycinkę wpłynie na obniżenie administracyjnych kar pieniężnych nakładanych za wycinkę drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz inne delikty administracyjne wskazane w ustawie. Wysokość kary będzie bowiem wynosiła (tak jak dotychczas) dwukrotność opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu. Ponadto zaznaczyć należy, że w przypadku gdy usunięcia drzewa lub krzewu jest zwolnione z obowiązku uiszczania opłaty, administracyjną karę pieniężną ustala się w wysokości takiej opłaty, która byłaby ponoszona gdyby takiego zwolnienia nie było.
9. Zabiegi pielęgnacyjne drzew
Prace ziemne oraz inne prace wykonywane ręcznie, z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, wykonywane w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa lub w obrębie korzeni lub pędów krzewu, przeprowadza się w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom (art. 87 a ust. 1 ustawy o ochronie przyrody).
Prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, chyba że mają na celu:
1) usunięcie gałęzi obumarłych lub nadłamanych;
2) utrzymywanie uformowanego kształtu korony drzewa;
3) wykonanie specjalistycznego zabiegu w celu przywróceniu statyki drzewa (art. 87 a ust.2).
Zabieg, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, wykonuje się na podstawie dokumentacji, w tym dokumentacji fotograficznej, wskazującej na konieczność przeprowadzenia takiego zabiegu. Dokumentację przechowuje się przez okres 5 lat od końca roku, w którym wykonano zabieg. Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, w celu innym niż określony w ust. 2, stanowi uszkodzenie drzewa. Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 50% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, w celu innym niż określony w ust. 2, stanowi zniszczenie drzewa. Przepisu art. 87 a ust. 2 nie stosuje się do drzew, o których mowa w art. 83f ust. 1.
10. Wycinka drzew w lasach
Informujemy, że w sprawach dotyczących nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa na terenie obwodu nadzorczego nr 1 sprawuje specjalista ds. lasów nadzorowanych pan Krzysztof Jeziorski, nr tel. 608 063 467. Udziela niezbędnych informacji i przyjmuje wnioski w zakresie wydawania zezwoleń na wycinkę drzew w lasach stanowiących własność prywatną na terenie Gminy Tyczyn.
W przypadku urlopu wypoczynkowego lub chorobowego specjalisty ds. lasów nadzorowanych, informacji na temat zastępstwa udziela koordynator w biurze nadleśnictwa Strzyżów pod nr tel. (17) 27 61 011. Proponowana nowelizacja przekazuje również szefom regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody przez nadleśnictwa. Dotychczas leżał on w kompetencjach Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska. Oznacza to, że Lasy Państwowe będą pozbawione zewnętrznej kontroli na powierzonych im terenach cennych przyrodniczo. Dodatkowo Lasy Państwowe nie będą musiały uzgadniać z nikim zasad gospodarki leśnej w otulinach parków narodowych, a zasady ochrony w parkach krajobrazowych zostaną podporządkowane planom urządzenia lasów.
11. Okres obowiązywania nowych przepisów
Nowe zasady usunięcia drzew i krzewów obowiązują od dnia 1 stycznia 2017 r. i znajdą zastosowanie także do postępowań, wszczętych i nie zakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie nowej ustawy. Dotyczy to zarówno postępowań w przedmiocie udzielenia zezwolenia na wycinkę, jak i postępowań związanych z nałożeniem opłat oraz wymierzeniem administracyjnych kar pieniężnych.
Jednocześnie zachęcamy mieszkańców Gminy Tyczyn do prowadzenia nasadzeń drzew i krzewów mając na uwadze korzyści dla środowiska przyrodniczego, krajobrazu, wartości estetycznych.
Nowela ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody dnia 16 kwietnia 2004 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 1651 ze zm.) oraz ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz.U. z 2015 poz. 2100) przyjęta została przez Sejm RP w dniu 16 grudnia 2016 r. Projekt ustawy wpłynął do Sejmu 7 grudnia. Pierwsze czytanie odbyło się na posiedzeniu sejmowej Komisji Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa 14 grudnia. Dzień później odbyło się II czytanie ma posiedzeniu plenarnym Sejmu, a 16 grudnia ustawa została przegłosowana. Następnie Senat poparł nowelizację upraszczającą regulacje dotyczące wycinki drzew i krzewów. Kancelaria Prezydenta poinformowała, że Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o lasach.
Wprowadzone zmiany mają ułatwić procedurę związaną z występowaniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów, zwiększyć uprawnienia właścicieli nieruchomości w stosunku do zieleni na prywatnym gruncie oraz wyposażyć jednostki samorządu terytorialnego w kompetencje dające możliwość kształtowania poziomu ochrony przyrody do lokalnych potrzeb. Projekt ustawy przygotowany przez resort środowiska został zgłoszony jako poselski, nie wymagał konieczności przeprowadzenia konsultacji społecznych. Do projektu ustawy zgłoszono dwie poprawki mniejszości, które zostały odrzucone. Za ustawą opowiedzieli się wszyscy posłowie uczestniczący w głosowaniu - 236 osób. Zdaniem autorów tej noweli obowiązująca dotychczas ustawa o ochronie przyrody stanowi nadmierną i nieuzasadnioną ingerencję w możliwość wykonywania prawa własności nieruchomości oraz fakt, iż procedura niepotrzebnie obciąża więc zarówno właścicieli nieruchomości, jak i organy administracji. Nowe regulacje są niezbędne i długo oczekiwane przez społeczeństwo głównie w kwestii dotyczącej naliczania wysokich kar za usuwanie drzew z prywatnych posesji bez wymaganego zezwolenia. Posłowie zwrócili uwagę, że obecne przepisy często utrudniają przywrócenie gruntów do użytku rolnego. Rolnicy nierzadko rezygnowali z wznowienia uprawy, przez ogromne koszty oczyszczenia terenów uprawnych z drzew i krzewów. Ustawa nie wywołuje skutków dla budżetu państwa ani dla jednostek samorządu terytorialnego.
2. Szerokie uprawnienia rady gminy:
- rozszerzenie katalogu wyłączeń obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu oraz ustanowieniu kompetencji rady gminy do dalszego rozszerzania tego katalogu w drodze aktów prawa miejscowego np. uchwały (zmiana art. 83 f ustawy o ochronie przyrody);
- przyznanie radzie gminy kompetencji do określania, w drodze aktów prawa miejscowego, wysokości stawek opłat za usunięcie drzewa lub krzewu oraz obniżeniu maksymalnej wysokości tych stawek (zmiany art. 85 ustawy o ochronie przyrody);
- rozszerzeniu katalogu wyłączeń obowiązku uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu oraz ustanowieniu kompetencji rady gminy do dalszego rozszerzania tego katalogu w drodze aktów prawa miejscowego (zmiana art. 86 ustawy o ochronie przyrody);
- określeniu sposób ustalania administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie lub zniszczenie drzewa lub krzewu w przypadku, gdy jego usunięcie jest zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty (zmiana art. 89 ustawy o ochronie przyrody).
Rada gminy będzie mogła swobodnie kształtować politykę związaną z wycinką drzew i krzewów na danym terenie.
3. Wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów (przepisów art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody) nie stosuje się do:
1) krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
2) krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
3) drzew, których obwód pnia na wysokości 130 cm nie przekracza:
a) 100 cm - w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
b) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew;
3a) drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
3b) drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
4) drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
5) drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
6) drzew lub krzewów usuwanych w związku z funkcjonowaniem ogrodów botanicznych lub zoologicznych;
7) drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu z obszarów położonych między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym lub naturalnym wysokim brzegiem, w który wbudowano trasę wału przeciwpowodziowego, z wału przeciwpowodziowego i terenu w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału;
8) drzew lub krzewów, które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także utrudniają eksploatację urządzeń kolejowych albo powodują tworzenie na torowiskach zasp śnieżnych, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
9) drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
10) drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu ze względu na potrzeby związane z utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych szczegółowych;
11) drzew lub krzewów usuwanych z obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody nieobjętego ochroną krajobrazową;
12) drzew lub krzewów usuwanych w ramach zadań wynikających z planu ochrony lub zadań ochronnych parku narodowego lub rezerwatu przyrody, planu ochrony parku krajobrazowego, albo planu zadań ochronnych lub planu ochrony dla obszaru Natura 2000;
13) prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
14) drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty usuwanych przez:
a) jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu,
b) inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot;
15) drzew lub krzewów należących do gatunków obcych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 2f.
Najważniejsza zmiana dotyczy zwolnienia z konieczności uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 83 f ust. 3a).
Ponadto uzyskanie zezwolenia nie jest wymagane na wycinkę drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego (art. 83 f ust. 3b).
W pozostałych przypadkach nadal obowiązuje konieczność złożenia stosownego wniosku w celu uzyskania zezwolenia na wycinkę drzew lub krzewów.
4. Przypadki, w których należy zgłosić usunięcie drzew lub krzewów:
Uzyskanie zezwolenia jest konieczne w odniesieniu do drzew których obwód (mierzony na wysokości 130 cm) przekroczy:
a) 100 cm - w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
b) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Ponadto zmiany dotyczące wycinki drzew oraz krzewów, nie zwolnią z obowiązku uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na modyfikację w obszarze zieleni zabytkowej - poinformowało w swoim komunikacie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Również na drzewa lub krzewy rosnące na terenie stanowiącym własność gminy konieczne będzie wystąpienie ze stosownym wnioskiem do starosty w celu uzyskania zezwolenia. O zgodę wystąpić trzeba w każdym przypadku wycinki drzew i krzewów związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej.
5. Drzewa rosnące w pasie drogowym drogi publicznej
Zmiana ustawy zlikwidowała dotychczasowy obowiązek uzgodnienia decyzji w sprawie zezwolenia na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska (uchylony art. 83 a ustawy o ochronie przyrody). Dotychczas zezwolenie na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, wydawało się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska (art. 83 a ust. 2 ustawy o ochronie przyrody).
6. Postępowanie w przypadku konieczności usunięcia drzew
W celu uzyskania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu należy wystąpić z wnioskiem do Urzędu Miejskiego w Tyczynie. Wniosek powinien zawierać: imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, nazwę gatunku drzewa lub krzewu, obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm lub powierzchnię krzewów do usunięcia, miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Do wniosku należy dołączyć rysunek lub mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości, projekt planu:
a) nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska lub
b) przesadzenia drzewa lub krzewu
- jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
10) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie.
7. Opłaty za usunięcie drzew
Nowela przewiduje również, że to rady gmin będą ustalały w uchwale, a nie minister środowiska w rozporządzeniu, stawki opłat za wycinkę dla przedsiębiorców. Mają je zróżnicować ze względu na rodzaj lub gatunek drzew (krzewów) oraz obwód pnia drzewa lub powierzchnię krzewów (rosnących w skupisku). Nowe przepisy umożliwią też gminom określanie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów. Nie będą one mogły przekroczyć 500 zł dla drzew oraz 200 zł dla krzewów. Przy ustalaniu opłaty ma nie być też brany pod uwagę współczynnik lokalizacji.
8. Niższe kary za nielegalną wycinkę
Obniżenie opłat za wycinkę wpłynie na obniżenie administracyjnych kar pieniężnych nakładanych za wycinkę drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz inne delikty administracyjne wskazane w ustawie. Wysokość kary będzie bowiem wynosiła (tak jak dotychczas) dwukrotność opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu. Ponadto zaznaczyć należy, że w przypadku gdy usunięcia drzewa lub krzewu jest zwolnione z obowiązku uiszczania opłaty, administracyjną karę pieniężną ustala się w wysokości takiej opłaty, która byłaby ponoszona gdyby takiego zwolnienia nie było.
9. Zabiegi pielęgnacyjne drzew
Prace ziemne oraz inne prace wykonywane ręcznie, z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, wykonywane w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa lub w obrębie korzeni lub pędów krzewu, przeprowadza się w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom (art. 87 a ust. 1 ustawy o ochronie przyrody).
Prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, chyba że mają na celu:
1) usunięcie gałęzi obumarłych lub nadłamanych;
2) utrzymywanie uformowanego kształtu korony drzewa;
3) wykonanie specjalistycznego zabiegu w celu przywróceniu statyki drzewa (art. 87 a ust.2).
Zabieg, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, wykonuje się na podstawie dokumentacji, w tym dokumentacji fotograficznej, wskazującej na konieczność przeprowadzenia takiego zabiegu. Dokumentację przechowuje się przez okres 5 lat od końca roku, w którym wykonano zabieg. Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, w celu innym niż określony w ust. 2, stanowi uszkodzenie drzewa. Usunięcie gałęzi w wymiarze przekraczającym 50% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, w celu innym niż określony w ust. 2, stanowi zniszczenie drzewa. Przepisu art. 87 a ust. 2 nie stosuje się do drzew, o których mowa w art. 83f ust. 1.
10. Wycinka drzew w lasach
Informujemy, że w sprawach dotyczących nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa na terenie obwodu nadzorczego nr 1 sprawuje specjalista ds. lasów nadzorowanych pan Krzysztof Jeziorski, nr tel. 608 063 467. Udziela niezbędnych informacji i przyjmuje wnioski w zakresie wydawania zezwoleń na wycinkę drzew w lasach stanowiących własność prywatną na terenie Gminy Tyczyn.
W przypadku urlopu wypoczynkowego lub chorobowego specjalisty ds. lasów nadzorowanych, informacji na temat zastępstwa udziela koordynator w biurze nadleśnictwa Strzyżów pod nr tel. (17) 27 61 011. Proponowana nowelizacja przekazuje również szefom regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody przez nadleśnictwa. Dotychczas leżał on w kompetencjach Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska. Oznacza to, że Lasy Państwowe będą pozbawione zewnętrznej kontroli na powierzonych im terenach cennych przyrodniczo. Dodatkowo Lasy Państwowe nie będą musiały uzgadniać z nikim zasad gospodarki leśnej w otulinach parków narodowych, a zasady ochrony w parkach krajobrazowych zostaną podporządkowane planom urządzenia lasów.
11. Okres obowiązywania nowych przepisów
Nowe zasady usunięcia drzew i krzewów obowiązują od dnia 1 stycznia 2017 r. i znajdą zastosowanie także do postępowań, wszczętych i nie zakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie nowej ustawy. Dotyczy to zarówno postępowań w przedmiocie udzielenia zezwolenia na wycinkę, jak i postępowań związanych z nałożeniem opłat oraz wymierzeniem administracyjnych kar pieniężnych.
Jednocześnie zachęcamy mieszkańców Gminy Tyczyn do prowadzenia nasadzeń drzew i krzewów mając na uwadze korzyści dla środowiska przyrodniczego, krajobrazu, wartości estetycznych.
Opr. Joanna Kalembkiewicz Inspektor
Czytano: 36021 razy