Program „Czyste Powietrze” ruszył na nowych zasadach!
2025-05-06
Program „Czyste Powietrze” ruszył na nowych zasadach
Po kilkumiesięcznej przerwie, program „Czyste Powietrze” ponownie wystartował. Oznacza to, że mogą Państwo składać wnioski na bezzwrotne dofinansowania, które obejmują:
🔸wymianę kopciucha na nowe efektywne i ekologiczne źródło ciepła (z wyłączeniem wymiany na kocioł gazowy);
🔸modernizację lub wykonanie instalacji grzewczej;
🔸ocieplenie budynku;
🔸wymianę okien i drzwi;
🔸zakup rekuperacji, czyli wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła;
🔸ocenę stanu energetycznego domu i wskazanie najlepszego rozwiązania (obowiązkowe w nowym programie – audyt i dokument podsumowujący audyt energetyczny oraz świadectwo charakterystyki energetycznej).
Nowa odsłona programu, to także kilka istotnych zmian. Jedną z nich jest obowiązek potwierdzenia standardu energetycznego budynku przed i po inwestycji. Ale także wyższe progi dochodowe dla podwyższonego i najwyższego dofinansowania, co oznacza, że więcej osób będzie mogło skorzystać z dofinansowania.
Do kogo skierowany jest program?
Z programu „Czyste Powietrze” mogą skorzystać osoby fizyczne, które są właścicielami lub współwłaścicielami:
🔸domów jednorodzinnych;
🔸lokali mieszkalnych w budynkach, które posiadają wyodrębnioną księgę wieczystą.
Co ważne, okres własności musi wynosić minimum 3 lata (nie dotyczy to sytuacji spadkowych). Dotacja jest przeznaczona dla budynków, które uzyskały pozwolenie na budowę do 31 grudnia 2020 roku.
Wysokość dofinansowania zależy od wysokości dochodów.
Dotacja podstawowa
🔸Wynosi do 40% kosztów kwalifikowanych netto (bez VAT).
🔸Przeznaczona dla osób, których roczny dochód nie przekracza 135 000 zł.
Dotacja podwyższona
🔸Wynosi do 70% kosztów kwalifikowanych netto (bez VAT).
🔸Obowiązuje przy miesięcznym dochodzie do 2 250 zł na osobę lub 3 150 zł w gospodarstwach jednoosobowych.
🔸W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę wnioskującą lub małżonka, roczny przychód nie może przekroczyć czterdziestokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Najwyższe dofinansowanie
🔸To nawet 100% kosztów netto inwestycji (bez VAT).
🔸Obowiązuje przy średnim miesięcznym dochodzie do 1 300 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych lub 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
🔸Przeznaczone także dla osób, które mają prawo do zasiłku stałego, okresowego, rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego.
🔸Roczny przychód z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę lub małżonka wnioskodawcy działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie dwunastokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
🔸Dofinansowanie w najwyższym progu przewidziane jest dla osób ubogich energetycznie, czyli dla właścicieli budynków lub lokali, w których zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania wynosi powyżej 140 kWh/m2 rocznie.
Jakie dokumenty przygotować?
Przed rozpoczęciem inwestycji należy wykonać obowiązkowy audyt energetyczny, który musi zostać potwierdzony odpowiednim dokumentem. Natomiast po zakończeniu inwestycji niezbędne będzie świadectwo charakterystyki energetycznej.
Oba dokumenty muszą być sporządzone przez osobę wpisaną do rejestru uprawnionych do wystawiania świadectw (wykaz Ministerstwa Rozwoju i Technologii) i na oba możliwe jest otrzymanie dofinansowania z programu „Czyste Powietrze”.
Jak złożyć wniosek o dofinansowanie?
Istnieje kilka możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie. Sposób, w jaki należy to zrobić, zależy od wysokości wnioskowanego dofinansowania.
Dotacja podstawowa lub podwyższona
Jeśli wnioskują Państwo o dotację podstawową lub podwyższoną, mogą Państwo złożyć wniosek samodzielnie – elektronicznie lub papierowo.
Elektronicznie wniosek należy złożyć przez stronę gov.pl lub bezpośrednio w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Szczegółowe informacje znajdą Państwo na stronie.
Jeśli wolą Państwo złożyć wniosek papierowo, należy wypełnić go w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD), wydrukować, podpisać i złożyć w wersji papierowej w jednym z wybranych miejsc:
📍Urząd Miejski w Tyczynie, ul. Rynek 18
📍Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Przemysłowa 6, Rzeszów
W Urzędzie Miejskim w Tyczynie działa punkt konsultacyjno-informacyjny. Dlatego niezależnie od tego, w jakiej formie planują Państwo złożyć dokumenty, pracownicy punktu służą pomocą przy wypełnianiu wniosku.
Na spotkanie mogą Państwo umówić się pod jednym z numerów telefonów:
☎️ (17) 23 04 929Po kilkumiesięcznej przerwie, program „Czyste Powietrze” ponownie wystartował. Oznacza to, że mogą Państwo składać wnioski na bezzwrotne dofinansowania, które obejmują:
🔸wymianę kopciucha na nowe efektywne i ekologiczne źródło ciepła (z wyłączeniem wymiany na kocioł gazowy);
🔸modernizację lub wykonanie instalacji grzewczej;
🔸ocieplenie budynku;
🔸wymianę okien i drzwi;
🔸zakup rekuperacji, czyli wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła;
🔸ocenę stanu energetycznego domu i wskazanie najlepszego rozwiązania (obowiązkowe w nowym programie – audyt i dokument podsumowujący audyt energetyczny oraz świadectwo charakterystyki energetycznej).
Nowa odsłona programu, to także kilka istotnych zmian. Jedną z nich jest obowiązek potwierdzenia standardu energetycznego budynku przed i po inwestycji. Ale także wyższe progi dochodowe dla podwyższonego i najwyższego dofinansowania, co oznacza, że więcej osób będzie mogło skorzystać z dofinansowania.
Do kogo skierowany jest program?
Z programu „Czyste Powietrze” mogą skorzystać osoby fizyczne, które są właścicielami lub współwłaścicielami:
🔸domów jednorodzinnych;
🔸lokali mieszkalnych w budynkach, które posiadają wyodrębnioną księgę wieczystą.
Co ważne, okres własności musi wynosić minimum 3 lata (nie dotyczy to sytuacji spadkowych). Dotacja jest przeznaczona dla budynków, które uzyskały pozwolenie na budowę do 31 grudnia 2020 roku.
Wysokość dofinansowania zależy od wysokości dochodów.
Dotacja podstawowa
🔸Wynosi do 40% kosztów kwalifikowanych netto (bez VAT).
🔸Przeznaczona dla osób, których roczny dochód nie przekracza 135 000 zł.
Dotacja podwyższona
🔸Wynosi do 70% kosztów kwalifikowanych netto (bez VAT).
🔸Obowiązuje przy miesięcznym dochodzie do 2 250 zł na osobę lub 3 150 zł w gospodarstwach jednoosobowych.
🔸W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę wnioskującą lub małżonka, roczny przychód nie może przekroczyć czterdziestokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Najwyższe dofinansowanie
🔸To nawet 100% kosztów netto inwestycji (bez VAT).
🔸Obowiązuje przy średnim miesięcznym dochodzie do 1 300 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych lub 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
🔸Przeznaczone także dla osób, które mają prawo do zasiłku stałego, okresowego, rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego.
🔸Roczny przychód z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę lub małżonka wnioskodawcy działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie dwunastokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
🔸Dofinansowanie w najwyższym progu przewidziane jest dla osób ubogich energetycznie, czyli dla właścicieli budynków lub lokali, w których zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania wynosi powyżej 140 kWh/m2 rocznie.
Jakie dokumenty przygotować?
Przed rozpoczęciem inwestycji należy wykonać obowiązkowy audyt energetyczny, który musi zostać potwierdzony odpowiednim dokumentem. Natomiast po zakończeniu inwestycji niezbędne będzie świadectwo charakterystyki energetycznej.
Oba dokumenty muszą być sporządzone przez osobę wpisaną do rejestru uprawnionych do wystawiania świadectw (wykaz Ministerstwa Rozwoju i Technologii) i na oba możliwe jest otrzymanie dofinansowania z programu „Czyste Powietrze”.
Jak złożyć wniosek o dofinansowanie?
Istnieje kilka możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie. Sposób, w jaki należy to zrobić, zależy od wysokości wnioskowanego dofinansowania.
Dotacja podstawowa lub podwyższona
Jeśli wnioskują Państwo o dotację podstawową lub podwyższoną, mogą Państwo złożyć wniosek samodzielnie – elektronicznie lub papierowo.
Elektronicznie wniosek należy złożyć przez stronę gov.pl lub bezpośrednio w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Szczegółowe informacje znajdą Państwo na stronie.
Jeśli wolą Państwo złożyć wniosek papierowo, należy wypełnić go w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (GWD), wydrukować, podpisać i złożyć w wersji papierowej w jednym z wybranych miejsc:
📍Urząd Miejski w Tyczynie, ul. Rynek 18
📍Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Przemysłowa 6, Rzeszów
W Urzędzie Miejskim w Tyczynie działa punkt konsultacyjno-informacyjny. Dlatego niezależnie od tego, w jakiej formie planują Państwo złożyć dokumenty, pracownicy punktu służą pomocą przy wypełnianiu wniosku.
Na spotkanie mogą Państwo umówić się pod jednym z numerów telefonów:
☎️ (17) 23 04 928
Najwyższe dofinansowanie i prefinansowanie (zaliczka)
Jeśli zamierzają Państwo starać się o najwyższe dofinansowanie lub chcą Państwo skorzystać z prefinansowania (zaliczki), niezbędne będzie skorzystanie z pomocy operatora.
Operator to jednostka, która pomoże Państwu przejść całą ścieżkę dofinansowania. Jest nim nasza gmina lub Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Realizacja inwestycji
Inwestycja może zostać rozpoczęta maksymalnie pół roku przed datą złożenia wniosku. Formalne rozpoczęcie określa data wystawienia pierwszej faktury lub innego dokumentu księgowego. Oto, o czym należy pamiętać podczas realizacji inwestycji:
🔸zakres musi być zgodny z audytem energetycznym i potwierdzony fakturami;
🔸podatek od towarów i usług (VAT) nie jest kosztem kwalifikowanym, zatem jego koszt leży po Państwa stronie;
🔸czas na realizacje to 24 miesiące od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
Inwestycja zakończona – co dalej?
Bardzo ważnym elementem po zakończeniu prac jest wykonanie świadectwa charakterystyki energetycznej. To właśnie ten dokument będzie potwierdzeniem, że zrealizowane przez Państwa działania przyczynią się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię do ogrzewania. Na rozliczenie mamy maksymalnie 90 dni od zakończenia inwestycji.
Inwestycja może zostać rozpoczęta maksymalnie pół roku przed datą złożenia wniosku. Formalne rozpoczęcie określa data wystawienia pierwszej faktury lub innego dokumentu księgowego. Oto, o czym należy pamiętać podczas realizacji inwestycji:
🔸zakres musi być zgodny z audytem energetycznym i potwierdzony fakturami;
🔸podatek od towarów i usług (VAT) nie jest kosztem kwalifikowanym, zatem jego koszt leży po Państwa stronie;
🔸czas na realizacje to 24 miesiące od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
Inwestycja zakończona – co dalej?
Bardzo ważnym elementem po zakończeniu prac jest wykonanie świadectwa charakterystyki energetycznej. To właśnie ten dokument będzie potwierdzeniem, że zrealizowane przez Państwa działania przyczynią się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię do ogrzewania. Na rozliczenie mamy maksymalnie 90 dni od zakończenia inwestycji.
Wypłacenie dotacji – jak się odbywa?
Po zakończeniu inwestycji i uzyskaniu świadectwa charakterystyki energetycznej kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wypłatę dotacji, ponieważ nie odbywa się to automatycznie.
Dotacja jest wypłacana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej:
🔸w całości, lub
🔸maksymalnie w trzech częściach.
Możliwe jest prefinansowanie, czyli zaliczka, do 35% kwoty przyznanej dotacji, którą można otrzymać w przypadku najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania. W takim przypadku, powinni Państwo przedłożyć umowy z wykonawcami na realizację inwestycji, a zaliczka jest wypłacana na konto wykonawcy.
Zachęcamy do odwiedzenia strony www.czystepowietrze.gov.pl, gdzie znajdą Państwo wszelkie szczegółowe informacje, a także do zapoznania się z podręcznikiem (załącznik na dole strony).
W razie dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu.
Po zakończeniu inwestycji i uzyskaniu świadectwa charakterystyki energetycznej kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wypłatę dotacji, ponieważ nie odbywa się to automatycznie.
Dotacja jest wypłacana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej:
🔸w całości, lub
🔸maksymalnie w trzech częściach.
Możliwe jest prefinansowanie, czyli zaliczka, do 35% kwoty przyznanej dotacji, którą można otrzymać w przypadku najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania. W takim przypadku, powinni Państwo przedłożyć umowy z wykonawcami na realizację inwestycji, a zaliczka jest wypłacana na konto wykonawcy.
Zachęcamy do odwiedzenia strony www.czystepowietrze.gov.pl, gdzie znajdą Państwo wszelkie szczegółowe informacje, a także do zapoznania się z podręcznikiem (załącznik na dole strony).
W razie dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu.
Czytano: 28 razy