Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Ochrony Środowiska i Planu Gospodarki Odpadami Gminy TyczynUrząd Miejski w Tyczynie opublikował sprawozdanie z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Tyczyn na lata 2004-2007 z uwzględnieniem lat 2008-2011 oraz Związkowego Planu Gospodarki Odpadami dla Gmin Związku Komunalnego "Wisłok" - dokument można pobrać ze strony w formacie PDF (303 KB).
Azbest Azbest jest włóknem naturalnym. Ze względu na swoje właściwości (odporność na wysokie temperatury, działanie mrozu, kwasów, substancji żrących, a także elastyczność dobre właściwości mechaniczne i małe przewodnictwo cieplne) znalazł on szerokie zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Co najmniej 85% wytworzonego azbestu zastosowano do produkcji wyrobów budowlanych - szczególnie płyt dachowych i elewacyjnych, rur, różnych typów izolacji, bojlerów, kotłów, sprzęgieł i hamulców do wind. Ocenia się, ze po wojnie na teren Polski sprowadzono około 2 mln ton azbestu, z czego większość została wykorzystana do produkcji płyt azbestowo-cementowych. Azbest należy do surowców charakteryzujących się niekorzystnym działaniem zarówno na zdrowie ludzi, jak i na środowisko naturalne. W związku z tym od 1997 r. zakazano stosowania wyrobów azbestowych. Zakaz ten wprowadzono ustawą z dnia 19 czerwca 1997 roku o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 3, poz. 20). Cytowany akt prawny zabrania wprowadzania na polski obszar celny wyrobów zawierających azbest, produkcji takich wyrobów, jak również obrotu handlowego azbestem i wyrobami zawierającymi ten minerał. W 1998 r. zakończono w Polsce produkcję wyrobów zawierających azbest. Na podstawie art. 160 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.) azbest został zakwalifikowany do substancji, które stwarzają szczególne zagrożenie dla środowiska. W kolejnych latach wprowadzono jeszcze kilkanaście innych aktów prawnych regulujących kwestię postępowania i usuwania wyrobów zawierających azbest. Wszystkie te akty nakładają na właścicieli i zarządców budynków, budowli, instalacji i urządzeń oraz terenów, gdzie znajduje się ten minerał lub wyroby go zawierające, obowiązek ich inwentaryzowania. W stosunku do wytwórców oraz posiadaczy odpadów zwierających azbest nałożono odpowiednie obowiązki, polegające na przestrzeganiu specjalnych procedur podczas usuwania, transportu oraz składowania tych wyrobów. Uzupełnieniem ustaw oraz rozporządzeń jest Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 przyjęty przez Radę Ministrów RP 14 lipca 2009 r. i stanowi on kontynuację i aktualizację celów oraz działań ustalonych w Programie usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski. Fakt posiadania azbestu wewnątrz, bądź na zewnątrz budynku nie oznacza konieczności jego szybkiego usunięcia lub naprawy. Działania uzależnione są od wyniku oceny stanu technicznego i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów z azbestem. Na początku niezbędna jest inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest, a także określenie rodzaju azbestu. Identyfikacji wyrobów azbestowych powinien dokonać właściciel lub zarządca obiektu, a wyniki przeglądu powinny być udokumentowane w „Ocenie stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649) załącznik nr 1. Ocena kończy się zsumowaniem przyjętej punktacji, a o wyniku oceny decydują następujące czynniki:
W sytuacji, gdy ocena będzie pozytywna, lub suma punktów oceny będzie w granicach 90, to:
|
|