Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego
W celu zapewniania prawidłowego wykonywania zadań w zakresie zarządzania kryzysowego w Gminie Tyczyn oraz zapewnienia przepływu informacji na potrzeby tego zarządzania ustalono całodobowy dyżur w sposób następujący:
Sekretariat Urzędu Miejskiego w Tyczynie
od poniedziałku do piątku w godzinach 730 do 1530
tel. centrala (17) 221 93 10, 221 92 11
fax: (17) 221 92 17
tel. insp. d/s obronnych, ZK, OC i OSP – Tomasz Plechawski
tel. (17) 230 49 42, tel. kom. 663 739 800
e-mail: zarzadzaniekryzysowe@tyczyn.pl lub tyczyn@tyczyn.pl
Poza godzinami pracy Urzędu w niedzielę i święta całodobowo pełniony jest dyżur telefoniczny (system dyżurów domowych) pod numerem kom. 663 739 800
Realizując zadania wynikające z ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 122, z 2024 r. poz. 834), Zarządzeniem nr 11.2022 Burmistrza Tyczyna z dnia 04 lutego 2022 r. w sprawie powołania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz Zarządzeniem Nr 35.2024 Burmistrza Tyczyna z dnia 09 maja 2024 r, został powołany Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego składający się z:
- Szefa.
- Zastępcy.
- Grup roboczych o charakterze stałym stanowiącym Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego, w skład którego wchodzą:
- Grupa planowania cywilnego.
- Grupa monitorowania, prognoz i analiz.
- Grup roboczych o charakterze czasowym w skład, których wchodzą:
- Grupa operacji i organizacji działań.
- Grupa zabezpieczenia logistycznego.
- Grupa opieki zdrowotnej i pomocy socjalno-bytowej.
Przewodniczący GZZK – Janusz Błotnicki
Z-ca Przewodniczącego – Janusz Skoczylas
Koordynator grupy planowania cywilnego – Anna Fil
Koordynator grupy monitorowania, prognoz i analiz – Marcin Jarosz
Koordynator grupy operacji i organizacji działań – Janusz Skoczylas
Koordynator grupy opieki zdrowotnej i pomocy socjalno bytowej – Barbara Lew
Koordynator grupy zabezpieczenia logistycznego – Krystyna Knutel
Obsługę kancelaryjno-biurową GZZK prowadzi:
Urząd Miejski w Tyczynie
ul. Rynek 18
36-020 Tyczyn
pok. nr 30 II piętro w godz. pracy Urzędu.
Do zadań GZZK należy:
- Ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń;
- Przygotowywanie propozycji działań i przedstawianie Burmistrzowi wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w gminnym Planie Zarządzania Kryzysowego;
- Podejmowanie przedsięwzięć do zapewnienia ochrony ludności i środowiska naturalnego, a także zapewniania warunków do przetrwania ludności w sytuacjach kryzysowej;
- Przekazanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami;
- Opiniowanie Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego oraz jego aktualizacja;
- Utrzymywanie sił i środków przewidywanych do działania;
- Zapewnienie udziału ekspertów z danej dziedziny działań;
- Nadzór merytoryczny nad prowadzeniem działalności zapobiegawczej i odbudową;
- Dokumentowanie działań.
- całodobowe alarmowanie członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności;
- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
- współpracę z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
- realizację zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
Do zadań gminnego centrum należy:
- pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego
- współdziałanie z Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz z centrami innych organów administracji publicznej
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności
- współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne
- realizację zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa
- dokonywanie oceny, analiz i prognoz powstałej sytuacji kryzysowej
- niewłaściwości w przewozach toksycznych środków przemysłowych oraz niebezpiecznych substancji chemicznych przez obszar gminy
- wszelkich objawów terroryzmu
- ciężkich w skutkach katastrof komunikacyjnych (kołowych, lotniczych)
- wypadków komunikacyjnych z rozszczelnieniem cystern i zbiorników chemicznych
- nieodpowiedzialnego działania związanego z gromadzeniem odpadów, pojemników z substancjami chemicznymi niewiadomego rodzaju i pochodzenia
- rozszczepienia instalacji gazowej grożącej wybuchem
- wszelkich zagrożeń związanych z powodzią, rozległymi pożarami, katastrofami budowlanymi itp.
- innych zdarzeń mogących mieć wpływ na poziom bezpieczeństwa ludności gminy.